Databasen är den placerande handläggarens främsta verktyg för att hitta rätt verksamhet på ramavtalen utifrån behov och önskemål och för att göra rätt enligt ramavtal. Urvalsdatabasen innehåller information om de verksamheter som ingår i de ramavtal som upphandlats av Adda Inköpscentral. Som inloggad ser du endast information om de ramavtal som din kommun valt att använda.
Inköpscentralen arbetar för att öka konkurrens avseende verksamheternas kvalitet vid placeringstillfället. Detta innebär att kommunerna som placerar måste få relevant och jämförbar information om varje verksamhet för att kunna jämföra kvalitetsmässigt likvärdiga verksamheter och välja rätt. Inköpscentralen har samlat in data från varje verksamhet i samband med upphandlingen som importerats till denna databas. Under avtalstidens gång kan verksamheterna uppdatera sin information i takt med att verksamheten förändras. Ändringar kontrolleras av Inköpscentralen utifrån villkoren i ramavtalen innan publicering i databasen.
I urvalsdatabasen kan du:
Inköpscentralen arbetar genom uppföljning med att säkerställa att rutiner och processer finns på plats och kontrollerar att verksamheten har förutsättningar att bedriva sin verksamhet utifrån ramavtalsvillkoren.
Leverantör av urvalsdatabasen är Placeringsinfo.
Det finns andra urvalsdatabaser som är öppna och gratis för kommuner att använda. Observera att dessa databaser inte har fullständig information om ramavtalen och uppdaterar inte informationen utifrån vilka brister Inköpscentralen ser i sin uppföljning. Om Inköpscentralen döljer en verksamhet och därmed stoppar för avrop/placering på grund av allvarliga brister i verksamheten, så syns dessa verksamheter fortfarande i de andra databaserna.